lördag 19 oktober 2013

Femkrona i rumpan och blicken mot skyn

Jag anser, precis som tex Jessica Clarén påtalade under vårt löppass, att den egna, personlig löpstilen är något att värna om. Visst kan man träna löpteknik och löpstyrka för att på sikt få mer stuns och styrka i steget, i men i grund och botten bör man lita på att ens egen löpstil är den bästa. Jag tycket det stämmer väldigt väl in på mig tex :)

Från vår löprunda med Jessica och Jaime förra veckan, plockade jag med mig mycket, bla en grej som funkade att använda idag på den 9,5 km långa eftermiddagsrundan via Alsike. "Spring som om du har en femkrona mellan skinkorna som du ska hålla kvar där." Hahaha, jo men visst. Efter halva rundan kom jag och tänka på femkronan; ett bra tips. Plötsligt var min blick riktad rakt upp i molnen. Vad hände? Ni som kan kroppens anatomi förstår precis. En ökad aktivitet i gluteerna alltså sätesmusklerna, ledde till att bäckenet tippades lite bakåt, och drog med hela min kropp och hållning i en mer aktiv och upprätt position. Och därmed lyfte bröstkorgen och även blicken. Oj vad roligt! Det blir ett bra mantra att ta med på kommande löprundor, tror jag. Femkrona i rumpan...

För övrigt så sprang jag med förvaringsbältet som jag testar just nu och jäklar vad bra det var! För det första - inget sladdtrassel och hängande sladdar i min väg. För det andra, inga skavsår på armar. För det tredje - det kändes liksom inte att jag hade något med mig / på mig. Telefonen, lurarna, lite pengar. Jag är faktiskt jättenöjd, liksom lite lycklig över att finns lösningar på vardagliga "bekymmer". Helt suveränt - en ny spingkompis!