måndag 9 september 2013

Inlärningstrappan

Innan igår och före min provträning av gymnastik, kunde jag titta på gymnastikuppvisningar och tänka -"Hur svårt kan det vara, liksom? Det ser ju enkelt ut". Ett bra exempel på att vara Omedvetet Inkompetent. Jag hade ingen om hur svårt det är och jag visste inte att jag inte visste.

Igår fick jag en chans att provträna och tog därmed ett stort steg upp till nästa trappsteg; Medvetet Inkompetent. Jag förstår hur svårt det är och jag förstår att så som det ska vara, så kan jag inte göra det. Ännu.

Om jag får öva ett tag tänker jag att jag skulle lära mig de olika momenten; handvolt, frivolt, filckis etc. Jag kommer då att bli Medvetet Kompetent; klara av det jag förutsätter mig.

På sikt kan det bli som med så mycket, man bli Omedvetet Kompetent, tex på det viset det är med cykling, bilkörning och annat. Detta läge är väldigt besparande för vårt system; det går som på autopilot.

När startade Du längst ned på trappan sist?