söndag 12 januari 2014

Veckan som gått; vecka 2

Ett kort sammandrag, typ hänt i veckan. 


Måndag:
Röd dag och ledighet - not for me. Istället höll jag och Mia en workshop på form om "styrketräning för cyklister." Väldigt kul och värdefullt kändes det och inkluderade en genomgång av styrkeprogram och övningar. När vi gick igenom övningarna, blev det mer än tydligt vilka som brukar träna mixat (fler olika former av träning; styrka, koordination, rörlighet och kondition). Senare på kvällen hade jag  terminens första step / dance. Det var länge sen för mig, ndå kändes det som igår. Riktigt kul och klart jobbigare än man kan tänka sig!


Tisdag: 
Jobbdag efter julledigt - not for me. Istället var det planeringdag på skola och fritids = barn hemma. Tre relativt rastlösa små frön började längta efter skolan. Jag fick en chans att köra igenom styrkepasset för cyklister. Det tog väldigt bra och blir hur bra som helst. Just ja, Gunnar var med i tidningen också, i en fin artikel om "vuxna på glid."


Märkliga lappar på jobbet :) Fann denna vid morgonspin...

Onsdag: 
Jobbdag och morgonspin. Ljuvlig känsla det där ändå, morgonträning. Sen jobbdag, den första klient- och patientdagen på länge. Vad kul det är att jobba. Vad kul att få känna så inför sitt arbete. Det är positivt, friskt och framåtsträvande. På kvällen var det terminsstart på simträningen för mina tjejer. Jag och E hakade på dit för en badstund. Som alltid blir jag imponerad av fantastiska ungdomsledare. I simgruppen råder en fin och trevlig stämning. Just lek blandat med riktiga utmaningar tror jag är förutsättningen för bra ungdomsidrott. Lek och "på riktigt".

Torsdag:
Ledig dag! Vad värdefullt det är med egen tid ibland. Förvisso städ av hela huset och småjobb under hela dagen. Men ändå. En dag hemma i mysbrallor. Som om det inte räckte så fick jag massage av bästa Emma på kvällen. Att unna sig massage då och då är en investering i både kropp och själ.


Fredag:
Fredag är fredag, eller hur? Det är alltid trevligt med fredag. På lunchen ledde jag mitt spinpass och det var intervallbetonat, tufft och strukturerat. Denna fina fredag gav även möjlighet till en mtb-tur ute i oländig natur. Geggamoja, geggamoja, överallt halkig geggamoja. Ändå väldigt fint och kallt och härligt. Att få vara ute och allra helst träna ute, är livskvalitet i stora mått, om du frågar mig.


Lördag:
En helt ledig dag utan något som helst inbokat är fint för själen. Min fina Olivia gick upp själv och googlade fram recept på plättar, vispade ihop allt och stekte plättar tillsammans med lillebror. VAD STOLT MAN BLIR :) Efter plättar och morgonmys gick vi alla till pulkabacken. Där träffade vi Gunnar och hans barn. Vi pulkade, brottades i snön och grillade korv. Härligt. Efter utestunden blev det sånt där skönt häng, i långkalsongerna, framför en sprakande brasa. Middag, Bond-film, slappa... Snön, hörrni, snön! Wow.


Söndag:
Niki -> familjepasset. Jag -> dancepasset. Barnen - kalas, kompisar, pulka, mormor... Fullt ös - som alltid. Går det verkligen inte att checka ut några timmar till per dygn? Om man verkligen behöver? Nu strax söndagmiddag; en tradition vi har turen att kunna hålla fast vid. Ett tillfälle att ses och äta och prata och bara vara. Värdefullt.

Veckans tummen upp:

  • Workshop! Toppen, det kändes proffsigt. Jag har tänkt utmana mig med en kurs / ett föredrag i månaden, så detta var en bra start.
  • Tummen upp för vardag! Skön övergång från julledigt till vardagsrutiner. 
  • Snön! Äntligen det vita, vackra, ljusa och snygga. Hoppas det stannar ett tag. PS, jag önska också is på sjön i några veckor; det vore perfekt. 
  • Att få cykla ute! Livskvalitet. 
  • Familjepasset på form. Vilken glädje och vilken succé. 


Veckans tummen ner:

  • Massiv workload i Januari. Känner att jag suttit fjättrad vid min mac sedan nyår. Gillar icke, men vad gör man? Hoppas på bättre tider. Och stukturerar upp. 
  • En felräkning kom och bet mig i baken! Trist när sånt händer - som restskatt ungefär. Meeeen, det är "bara" pengar.