söndag 19 januari 2014

Tretimmars spin - tretimmars häng

Idag var det dags för vår cykeltrio att bjuda på tre timmars helt suverän cykelträning igen. Helt ärligt så var vi lite nervösa - hur skulle det bli lika bra som det makalösa tretimmars vi gjorde 30 november. 
Det hade vi inte behövt vara; det löste sig på bästa sätt. Alla detagarna löste det, genom att vara mega-taggade och köra på med en energi utan dess like, från början till slut. 

Själv fick jag det bästa träningspasset på mycket länge. Jag känner att det var enormt värdefullt att få genomgå så många genomtänkta och proffsiga intervaller. Den bästa träningen tänktbar inför vårens cykling. Så här ungefär;

Christine - uppvärmning 15minuter, sen pyramidträning 2-3-4-5-4-3-2 minuter hög kandens på 70-90% intensitet; 1 minuts vila mellan. Sedan 5 x1 minut snabbt på tröskel med 1 minuts vila mellan. Grymt bra timme. 

Mia - 8 x 60sek hög kandens högt motstånd + 120sek hög kadens aktiv vila. Fantastiska intervaller. Sedan 8 40-20 där 40 var hög kadens och hög växel med mjölksyra och 20 var aktiv vila. 
Avslutningsvis 5 st igångdrag á 12 sek på maxad växel. Sååå bra!

Anna - 5 x 4 minuter drömtempo (tänk 40km/h) + 1,5 min aktiv vila. 
2 x 60 hårt - 60 vila, 50 hårt - 50 vila - 40 hårt - 40 vila, 30 hårt 30 vila, 20 hårt - 20 vila, 10 max - 10 vila. 

Sen kom det all vettig cykelträning syftar till -> fika. Idag kladdkaka och grädde. Mmm..


Christine förklarar hur det är. 


Jag såg min fina cykelkompis bli toksvettig efter bara en kvart och undrade varthän detta pass ska leda?


Christine hade fixat fina armband till oss tre i ledarposition. Fint som tusan tycker jag; support för en ren sport. 


Pia - wihiie! Ett energiknippe utan dess like :) 


Cykel-art. 


Johan visar hur det ska vara. 



Mia - helt galen tjej på allra bästa sätt. Cykelmegaproffs.


Pia höll formen hela passet ut!


Gänget - riktigt värdefullt att ha ett gäng att få göra såna här galna saker med. 


Christine - så grymt cool och strategisk instruktör och atlet. 


Jag - glad, glad, glad för att få cykla med det här gänget just här idag. 



Till slut nådde vi målet - fikat! Härlig kladdkaka med grädde och kaffe. Mmmmm... Det viktiga hänget med prat och allt och inget. 



Vi.


Tänk att vi cyklade i tre timmar och hängde i tre timmar. En timmes fika med hela gänget - en timmes bastu med tjejorna - en timmes omklädningsrum utan nån som helst energi att ta sig ur fläcken. 

Ja jisses, vad tackam jag är för att ha såna här männsikor i mitt liv - cykelgalningar! träningsgalningar!