lördag 11 januari 2014

Min utmaning dag 1

"Anna PT här - i´m in! 
1. träna cykelstyrkaprogrammet 3 ggr/v, ha mina fyra pass/v på form och gå in för dem till fullo och ha kul. Tillägg av roliga pass som gör mig glad; MTB, löpning ute i skogen, yoga, cirkel.... det som passar in. Vore kul att få till två löppass; ett kort intervall efter fredagsspin och ett längre i Stockholm på tisdagar. 
2. Promenera / motionera minst 30 minuter/dag ute i friska luften. Tex till och från jobb, skola mm. Helt enkelt gå istället för bil el cykel. 
3. Meditera varje dag! Fortsatt paleo-kost för jag mår bra av det. Sockerfri och glutenfri i övrigt. Boosta systemet med vitaminer, mineraler, fettsyror och greens varje dag. "En sak i taget" som i att närvara i stunden, tar jag med mig som ledord under de 21 dagarna."

Ja, så här ser mina 21 dagar ut.
Tänkte att jag delar mina anteckningar kring det hela med er som vill läsa.

Dag 1; fredag 10 januari
Täning: 45 minuters spin under min ledning; strukturerat och avgränsat med bestämda, högintensiva intervaller. Plus MTB i mycket geggig och halkig skog i 90 minuter.
Utevistelse/motion: se ovan... delar av naturen sitter ännu inkilat under naglar och i hår, tror jag.
Resten - ash, missade tid för meditation på första dagen... (Kan hänga ihop med att jag blev vanvettigt trött och , efter att ha ätit allt som kom i min väg under kvällen, kraschade och somnade i soffan vid 19.15....) Lite irriterande. Skulle kunna motivera in mtb som meditation, men jag vet ju vad jag avsåg.... Kan ge upp också, men ALDRIG! På´t igen bara. Paleo-kost, det går av sig själv, så ja. Greens och tillskott, ja. En sak i taget, rätt ok. Tänkte på det vid ett flertal tillfällen och praktiserade. UR-USEL planering av mat just denna dag; kan bli bättre. Sov lite längre och tog proteinshake till frukost. Även proteinshake till lunch. Därav EXTREMT hungrig kväll, hahahaha.

Som vanligt reagerade jag enligt väntat på något som är bestämt, dvs tvärtemot. Vad är det med mig och tvärtemot det som ska eller bord eller måste?
-"Nä, jag behöver ingen utmaning. Jag vill ingen utmaning. Jag vill....nåt annat bara. Kanske köpa en stor påse godis, just idag, fast jag inte haft sug på flera dagar..."
Med några modifieringar blir det dock jättebra.

Jag behöver känna in och känna efter hur allt är i stunden och efter det ta ett beslut om vad jag behöver. Ofta rätt impulsiva beslut, sån är jag. I ärlighetens namn så tränar jag gärna och mycket, ofta varje dag, vilket göra att träningen i sig inte är någon utmaning för mig, OM jag inte definierar den lite till. Så jag ska pyssla om styrkepassen lite till, lite åt triatlon-hållet.

Ute-tiden ÄR peppande, för jag mår så himla bra av att vara ute, och ibland blir det skamligt lite promenadtid i friska luften... Hittills går det ju jättebra. Igår mer än 90 minuter och idag mer än två timmar.

På kosten vill jag inte ha någon extrem utmaning nu, jag är i flow och önskar fortsätta så. Tids nog hamnar jag ur flow och kommer behöva en tuffare utmaning. Men för nu är gällande utmaning perfekt.

Meditiationen är en bra utmaning för mig - alltid! Ca 15 minuter brukar jag använda, och helst utan ljud eller uppgift; bara vara. Den kommer tillföra mycket och MÅSTE planeras in.

Struktur är något jag längtar efter och vill ha mer av just nu, så för att fortsätta tillägget så kommer jag skapa lite struktur kring arbete, ekonomi, studier och annat.

Jag fortsätter uppdatera hur det går här.
Over and out.
Oj vad fint det snöar :)