måndag 11 augusti 2014

Aktivitetspyramiden - jo verkligen

Det onormala har blivit normalt. Att inte (ha tid till att) använda kroppen har blivit norm. Jag vet det, för jag möter en mängd människor varje dag, varje vecka som lider av följderna av ett allt för stillasittande liv. Utan att förstå det.

Igår var min första, riktiga arbetsdag. Jag satt vid datorn från åtta på morgonen till åtta på kvällen. Visst, jag tog några bensträckarpauser, men i princip så satt jag stilla i tolv timmar. Inne. 

Ingen träning? Ingen promenad på lunchen? Nä, alltså, jag hade verkligen inte tid, det var så mycket som behövde göras. 

Så ser verkligheten ut för allt fler. Jobbet tar tid och många accepterar det men gör samtidigt avkall på sig själva, sin hälsa, sitt välmående och sin framtid. 

I sommar har jag haft chansen att leva livet mer som jag lär. Fått vara utomhus från morgon till kväll. Fått jobba med kroppen; krattat, sågat, släpat ved, gått i skogen, cyklat, promenerat mm. Fått sova ut. Har också tränat regelbundet varannan dag ungefär. Fått äta när jag varit hungrig (inte när jag varit stressad, uttråkad, överbelastad). Resultatet har visat sig på både kropp och själ. Jag mår riktigt bra. 

Nu när terminen kommer igång är vi många som behöver prioritera klokt. De flesta säger att de i slutändan saknar tid. Det stämmer sällan. Efter 8 timmars sömn, 8 timmars arbete, 2 timmar restid och 2 timmars familjetid återstår 4 timmar varje dag. Ett bra träningspass kan bli gjort på 30 minuter. 

Nä, vad vi oftast saknar är energi och en plan! 

Hur får man mer energi? Genom att "bara vila i soffan en stund?" Åååååå nej, den metoden har vi provat för många gånger. Soffan är en riktig energivampyr - suger ur oss vår sista droppe energi. 

Aktivitet! Det är svaret. Genom att aktivera oss får vi mer energi, paradoxalt nog. Genom att ge mer fylls vi på med mer. I det oändliga. Det vet alla som trots enormt trötthet släpat sig till ett träningspass, tänkt att det aldrig kommer gå, och sedan glad i hågen studsat hem, på gott humör och med energi i kroppen. 

För kroppen och själens skull behöver vi röra på oss. Mycket! Mer än de flesta tror. Så mycket man kan, faktiskt. 

Jag har tidigare bloggat om aktivitetspyramiden och jag kommer göra det fler gånger. För att påminna om vad som egentligen är normalt. Vad vi människor egentligen är skapta för. Vad evolutionen lett oss fram till. Att vara aktiva från morgon till kväll varje dag. En bas av grundaktivitet; promenader och hushållsarbete. Konditionsträning motsvarande en joggingrunda eller ett spinningpass ca 20-60 minuter 3-5 ggr i veckan. Tung styrketräning, till maximal utmattning, ca 20 minuter 2-3 ggr i veckan. 

Japp! Detta är normalt. Detta är ett minimikrav vår kropp ställer för att vi ska fungera och må bra. Allt mindre än detta är för lite. 

Vi behöver en plan! En bra plan. Har du gjort din? Vill du ha  hjälp?