torsdag 5 december 2013

Vita prickar inne, vita prickar ute



Idag är en dag då jag försöker. Försöker få lite julstämning. Funderar över när glädjen och upprymdheten över jul försvann? Jag har barnsliga minnen av hur härlig och spännande julen var förr, när jag var liten. Hur jag verkligen räknade dagarna i december, öppnade luckor och kalenderpaket, tände ljus och längtade efter julafton. Pysslade julpyssel och smusslade med paket. Nu är det inte detsamma. Och kanske behöver det inte vara det heller, men det verkligen länge sedan juletid kändes mysigt och fridfullt. Det är mest, som min kusin i danmark säger; "kun en saetans stress". Det är mycket med jobbet; massor. Mycket med barnens alla julaktiviteter. Och det är ju härligt för dem (om de hinner med att njuta av dem alltså. Men det är, ofrånkomligen, många "ska", och det är väl det tristaste? Saker som "ska" vara...? 

Idag har jag en dag för kontorsarbete och tar samtidigt och försöker framkalla lite julstämning; hoho...? Jag bakar lussebullar att ha i frysen. (Så vuxen har jag blivit nu.) Jag lyssnar på julsånger. Jag tänder ljus. Jag sätter ut hyacinter lite här och var. Men....näe.... inte lyckas jag locka fram nån julkänsla för det. Det är lustigt dock; november var en ytterst njutbar och härlig månad, kanske just av den orsaken att det inte "ska" ske eller vara på ett visst sätt då? 

Jaja, min livsläxa jagar mig vidare mot insikt; släpp taget! 
Go with the flow och var i stunden istället för att försöka kontrollera förutse och hålla fast.