onsdag 14 augusti 2013

SPACE


Efter att ha avverkat en himlans massa
nöjesparker, badplatser, cykelmil och glasscaféer, 
för att inte tala om mil i bilen och luffande utan plan
kan jag känna mig både nöjd och helt slut!

Lägligt nog uppstod en möjlighet
att dra på weekend. Med mig själv. Fast ingen
weekend utan some weekdays. 
Me, myself & I. 

Kan ni känna ibland att ni behöver utrymme? 
Tid till att bara vara? 
Vila eller träna eller vad det nu kan vara...
Det kan jag. 

I helgen går MTB-vasan av stapeln och jag är anmäld.
Förra året körde jag halva distansen, dvs 4,5 mil,
och det var kul. Och lätt. Lite för lätt, kanske? 
Jag har länge drömt om att få cykla MTB 
mellan Sälen och Mora, så i år blir det sant! 
Startplatserna gick som bekant åt
på 26 minuter när de släpptes förra året. Dock har
vissa fått kalla fötter, eller som i mitt fall, 
avbrutna nyckelben under Finnmarksturen, 
så det går att få tag på startplatser. Och det fick jag.

I alla fall, så drog jag upp till Rättvik igår, 
för att få lite egentid och tystnad; lite space, 
innan terminen drar igång på allvar. 
Jag känner kärlek för den här platsen; vet
inte riktigt varför, men jag gör det. 

Jag bor i en fin lägenhet; mitt i stan. 
Den är vackert inredd och har bastu, stor
balkong och snygga detaljer. Väldigt hemtrevligt.
Allt finns inom promenadavstånd, så det är busenkelt
att ta sig till Sveriges kanske bästa MTB-spår (?), 
IK Jarl, eller ner på byn, ut på långa bryggan, 
till beachen, till vidablick osv... 

Det är också när till Tällberg, en riktig pärla. 
Idag har varit en drömdag med morgonyoga, meditation
och sedan massage på ett spa i Tällberg. Efter det 
långlunch med bara mig själv på anrika 
Åkerlunds i Tällberg. Sen en ren nöjestur MTB på IK Jarl 
och mysmiddag med tända ljus. 
Så där ofattbart skönt och bra. 

I morgon kommer resten av cykelgänget upp och vi
ska bo i en stor stuga i Orsa Grönklitt. Totalt 13,5 mil
MTB ska avverkas under två dagar. 4,5 på fredag och 9 på lördag. 
Ser fram emot det med glädje. Ser likaledes fram emot att få dela stuga
med alla knäppskallar :)


Se nya vägar. Jag fann en ny, mindre, fin väg. 



Kristallklart får en ny innebörd, stunder som denna. 


Går ej att fånga in det klara, vackra. 
Medskickat från Olivia - ett "lyckatill-armband". 



Hej Rättvik; hej utsikten, hej du vackra plats på jorden. 


Min bil, våra hojar och min crib. För några dagar. 


Jorrå, cykeln var jättenöjd med sitt rum, 
fastän den fick det mindre...


Här får jag sova som en prinsessa.


Gyllene hornet, Tällberg. Mmmmmmmassage och poolhäng. 


Lunch på Åkerblads; trerätters.
Och sen då - kaffe i salongen. I kopparkittel. 
Med hembakade småkakor. Åååå vad gulligt. 


Jaha - bara jag här idag? Det gööör inget. 


Men såhär såg det ut i början av Juli. 



EXTREMT bra motionsplats. 
Fantastiska MTB-spår (!!!), 
utmärkt utmärkt, det gick inte att köra vilse, 
trots alla tvära kast och kors&tvärs-spår,
makalös natur, 
MTB-leder, vandrings / jogg-leder
och naturligtvis även häst-leder. 
Heja, heja IK Jarl. 



Skogen. Naturen. Så fascinerande. Så fin. 
Drivkraften bakom själva cyklandet. 


Efter en låååång ocj stup-liknande utförslöpa
kom en 90° tvär höger. Där såg det ut så här. 
Jag tänker "learning by doing" här i Rättvik...


Och så detta! Det sliter och drar i varje cell i kroppen - 
jag vill bada naken! 



REDIGA spänger, till skillnad från kring Lunsen. 



Bara jag. Å en häst. 


Mål-bron i Mörksuggejakten. 
Känns fint att komma in mot denna utan maxpuls. 
Jag tänker på Marianne när jag ser denna bro. 
Mariannes bro! Ett idrottsminne som ger mig rys. 
En insats utöver det vanliga. 



Härligt härligt.