söndag 25 augusti 2013

Hoppfullt känsloläge





















Efter terminens första dag i skolbänken
samt i handledarfåtöljen, kan jag konstatera
att tankar och aha-moments kring mänskligt beteende
snurrar i mitt huvud dygnet runt. Jag tror jag har lärt mig
något;

Du är vad du tänker,
men bara för att du tänker
något, behöver det inte vara sant.

Vår fysiologi påverkas enormt
av det vi tänker, och vi kan påverka
vad vi tänker enormt mycket genom
att använda vår fysiologi.

Man bör skilja på det man tänker och det
man känner. Det är inte samma sak. Men
det ena påverkar det andra direkt.

Det är hoppfullt!

En tanke kan vara väldigt förvrängd i
ens eget huvud och alltså inte alls
nödvändigtvis sann. Ändå påverkar
våra egna tankar hur vi mår, känner
och förhåller oss. En helt felaktig
tanke, tex extremt negativ, får oss
att må väldigt dåligt. Vi mår alltså
ofta dåligt på helt felaktiga grunder.

När man mår dåligt, är det vanligt att
fysiologin blir trött, hängig, energilös
och långsam. Andningen blir ytlig
och mimiken sparsam. Vår hjärna och
hela vår kropp får bio-feedback
(signaler från kroppen) om att vi verkligen
är hängiga.

När vi stannar upp (mindfulness) och
lägger märke till våra tankar; vad vi verkligen
tänker dagligdags, har vi en möjlighet att välja
en annan, bättre tankegång. Vi har också i varje
sekund en möjlighet att ändra vår fysiologi
så att den ger hjärnan annan bio-feedback;
(djupare mer hel andning, stoltare hållning,
mer aktivt beteende, etc.)

Oerhört spännande att det finns så kalla fakta
bakom vårt, allt annat än enkla, känsloliv.