fredag 1 maj 2015

Valborg

Sista april - ett av mina favvodatum på året. Ljuset har kommit och grönskan är på väg. Vi har ännu inte blivit bortskämda utan uppskattar verkligen våren, ljuset och värmen. Mycket är det kan göras nu, till skillnad från under vintern. Trädgårdspyssel tex. Samtidigt är Valborg en krav-fri ledighet. Inga måsten alls faktiskt. Helt fritt fram att bara vara.



Klockan sju drog vi ut på en tidig mtb-runda, Niki och jag. Han skulle jobba då det var liksom ett bra och unikt tillfälle. Det var helt magiskt att rulla fram bland vitsippor och fågelsång en tidig och fin morgon. För mig blev det en extra fin tur. Jag hade totalt fokus och kunde ta det rätt lugnt och bara glida igenom hela mtb-banan utan fotisättningar. Mjukhet, följsamhet, fokus och balans. 



Hemma smakar det ju så fint med kaffe just efter morgonträning. Jag förvånande mig själv med att tvätta båda våra cyklar och olja om Nikis kedja. Dessutom bytte jag förresten en bakdäckspunka på morgonen, innan vi cyklade. Känner mig därför extra kapabel idag. 


Sällan händer det att jag bakar nu för tiden. Vår livsstil och våra kostval stödjer inte den typen av livsmedel. Vilket är lite synd för jag gillar verkligen att baka. Jag är bra på att baka. Tycker jag :) Har tänkt bli bättre på alternativa, typ paleo. Har provat det en del, men inte riktigt hittat poängen i det. Hur som helst var det väldigt kul att baka lite vanliga saker; rustikbagetter och kladdkakor med chokladtopping. 


Vid 16-tiden var det dags för dagens andra runda i spåret. Jag trodde länge att det bara skulle bli jag. Vädret och tystnaden på FB-sidan skvallrade om att ingen annan hade tänkt sig cykla just denna dag och tid. Men så rasslade det till ordentligt under den sista timmen, ungefär samtidigt som solen tittade fram och tillslut var vi inte mindre än sex solskenscyklister som drog en snabb runda mtb. Det var suuuupertrevligt. 


Erik; snabb-Erik, var med och visade oss nya slingan, "domedagsberget". Delar av denna är ännu inte helt körbar så det blev lite klättring till fots med. 

Domedagsberget bjuder annars på några riktigt branta och steniga nedför samt några knixiga, snäva kurvor och lite skrå-körning. Kommer bli kanonbra som ett tillägg till nuvarande slingor. 


Det var svårt att slita sig från detta supertrevliga gäng, men valborgsfirande och potatiskalas väntade. Niki skaterboy och jag promenerade till Svanvägen. 


Potatiskalas! Min bror med familj bjussar alltid på potatiskalas på Valborg. Galet trevligt och gott. Alltid lika kallt och Svenskt huttrigt att sitta på deras altan och hårt dra jackan om sig och envisas med att utesäsongen nu ha börjat. 


Brasan. Nere vid Särsta tänds brasan samtidigt som kören bjuder på skönsång och lotter säljs för Lions. Till det lite fiskdamm, fikaförsäljning och man-ur-huse-firande.  

Det är rätt hysteriskt där. Det är trångt och svårt att hålla koll på tex barnen. Igår tappade jag bort dem sjutton gånger och varje gång jag skulle gå och leta efter dem, träffade jag nya personer att prata med. Vilket är trevligt med inte just underlättar hittandet av alla familjemedlemmar. 

Jag tycker att det blev en helt otroligt trevlig Valborg. Dubbla cykelpass, bakning, potatis, vänner, fest och solsken. Hejdå April! Det gick lite för fort för mig; hoppas Maj går långsammare.