måndag 11 maj 2015

Göteborgsgirot 2015

I helgen var jag och mina cykelkompisar Mia och Christine i Göteborg för en hel helg med cykling. Det var i alla fall planen när vi bokade in det här för något halvår sedan, när Chris VANN startplats plus hotellnätter under cykelmässan. Det visade sig dock att helgen skulle bli så mycket mer än bara cykling.  


Ibland; ofta, blir det så här för mig: långt i förväg känns det mesta som en JÄTTEKUL idé. Jag går all in på alla möjliga, roliga saker. Ju närmare det sen kommer inpå själva grejen, desto mindre tid till det känner jag att jag har. Det blir ibland till sist ett enda stort måste när det väl är dags. 

Plötsligt; mitt i allt annat som jag tyckte att jag hade att stå i, var det dags att packa en himla massa cykelsaker och andra saker i en lite för stor väska samt ta med TVÅ cyklar med tillhörande utrustning och dra till Göteborg. 


Så här kan man gott och väl se ut efter en cykelhelg i Göteborg. I alla fall efter ett mtb-giro. Väl värt!


Först fick jag vänta både länge och väl och på mina cykelkompisar. Till slut kom de. Jag trodde Mia skulle tvinga mig att packa ur hälften av mina saker, men det gjorde hon inte. 


Vi packade bilen med en massa cyklar och en hel del annat kul, och drog iväg. 



När jag och Niki är ute och åker, stannar vi nästan överallt, så vi är väldigt långsamma. Vi tittar, utformar och undersöker; gnolar och läser på. I detta fallet var det mer sträckkörning som gällde. Ändå kunde jag tjata mig till ett stopp i Gränna och köp av polkagrisar till barnen. (Inte till Mia och Chris, utan till MINA barn alltså) 


Efter lååång tids resa var vi äntligen framme. Jag gillar att åka bil även om det tar tid; man får tid att prata om allt mellan himmel och jord. 


Övertaggade cykeltjejer framme på Scandic crown. 


Väl i Göteborg vill man väl äta räkor - eller hur? Här är min meeeegastora räkmacka. 




Cykeltjejer driver runt på stan; shoppar ingefära och har landsvägsångest. 


Okej - lördag; dags för stadsgirot. 7 mil landsvägslopp genom Göteborgs större stadsdelar. Vi gick  upp tidigt, åt frukost en gång, gick och hämtade ut nummerlappar och köpte slang, ärmar och lite annat och tog sedan frukost nummer två. 

Jag gillar bäst kaffe och tidning på morgonen. Många koppar kaffe, så för mig är hotellfrukost rätt bortkastat. För Mia och Chris däremot, är både första och andra frukosten härlig och livsviktig. Hobbits!


Eventbyn på Ullevi i strålande vårsol. 


Cykelfest? 


Chris är överladdad och värmer upp med att köra cykelpump. 

Vid halv elva var det samling vid Ullevi för viktig information. Klockan elva skulle starten gå. 50 minuter senare, alltså 20 minuter efter utsatt start, utan någon som helst information, gick starten. Vi insåg snabbt att alla eventuella ambitioner kring att köra på, var bra att lägga åt sidan. Loppet i sig är verkligen trevligt; en fin och lagom tur på 7 mil genom några av de större stadsdelarna i Göteborg MEN loppet går uteslutande på o-avstängda cykelvägar, vilket är TOTALT livsfarligt. En hel klunga hetsiga cyklister möter barnvagnsekipage, rullskidåkare och andra cyklister på liten cykelväg. Galet! 

Vi tog det mycket, mycket lugnt. Pratade, skrattade, hade roligt och tittade på Göteborg. Utövade lite, men bara lite lvg-rage. (Måste ju skapa nån sorts ordning i leden, eller hur?) 

Efter 7 mil i rätt kallt och molnigt väder, gled vi in i mål på Ullevi. Med en axelryckning. Den utlovade "mål-festen" lös med sin frånvaro så som solen. Vi gick hem!

Efter ett rätt snabbt switch i såväl kläder som humör, drog vi ner på stan och firade med gemensam shopping. tre bikinisar och tre tröjor rikare (och gladare) skålade vi i grön smoothie innan vi drog vidare till middagen. Så himla mysigt och trevligt. 


Spenat, mango, citron och ingefära. Mmmmm......



I saluhallen, eller bredvid, hittade vi ett ställe som var helt perfekt för vårt mission - kött och bea! En karaff vin, kött, kryddsmör, sallad och jättemysig långmiddag med fina cykelkompisar; hur mysigt som helst. 

Sista uppdraget på kvällen, efter att vi hittat lite dessert ute på stan och alltså var proppmätta, var att testa nya bikinin i hotellets relaxavdelning. 




Söndag morgon; frukost nummer ett - meka med cyklar, fixa punka, checka däck och växlar - frukost nummer två - byta om - dra till start. Så!


Pirrig - faktiskt! MTB-loppet skulle ju kunna vara ett sånt där man kan dra på. Cykla lite fort. 

Med eller utan camleback? Med, fick det bli. Kom på att den ju fungerar som en ryggplatta och skyddar ryggen om man skulle krascha. 



Och här är vi - i mål efter 3,7 mil riktigt bra mtb. Det blev bra! Starten gick i tid och även om det var väl trångt med köbildning i de inledande singeltracken, så glesade det ur sig bra mot halva loppet. Vi hade en plan om att köra tillsammans; hålla ihop, köra säkert och köra på. Den planen kunde vi hålla oss till från start till mål och jag tycker att vi tillsammans gjorde ett superbra lopp. 

Sträckan och banan var väldigt vackert dragen i kuperad terräng. Växlingen mellan rätt utmanande stigar, som dagen till ära var rejält blöta, leriga och geggiga, samt svindlande grusvägar genom parker mm, var mycket bra. Passagen genom den ljust och intensivt gröna bokskogen var bäst. 


Både nöjda och glada, gled vi in på Ullevi och in i mål. Ingen fest idag heller, men klart bättre känsla i kroppen. 





Sanslöst leriga och lortiga, tog vi oss ett avslutande besök i relaxen på hotellet. Blev rena och varma. Kan ni tänka er hur skönt det är att efter ett långt lopp, där man dessutom börjat efterfrysa en hel del, glida ner i en varm bubbelpool med utsikt över ett Göteborg i strålande sol och vårväder? 

Sista vändan ner på stan gick till Harrys, där vi igen åt kött. Men EEXTRA bea. I solen. En söndag eftermiddag. Med en stor, skön känslan i kroppen och själen. 



Göteborgsgirot - hur ska vi ha det framöver; ses vi igen? Kanske. Kanske. 

MTB-girot var fint. Med lite mer uppdelning i startgrupper och lite pepping och coaching på flaggvakterna, är det så gott som perfekt faktiskt. En cykelhelg med detta lopp i sikte, tar jag gärna om. 

Stadsgirot kan jag varmt rekommendera till dig med en vanlig cykel som har en korg frampå. Fyll korgen med fika, upplev Göteborg till cykel i lagom tempo och ta många fikastopp. Jag vill inte rekommendera någon till snabbcykling  under så osäkra förhållanden som stadsgirot bjuder upp till. Farligt för såväl cyklister som medtrafikanter. 

Jag hade dock gärna sett lite mer drag; lite mer fest; lite mer glädje kring arrangemanget. 

Som helg i helhet tycker jag att vi fick en helt underbar weekend! Mycket prat, massor av skratt, bra boende, fina middagar, grym shopping och vacker och bra mtb-cykling. Hade vi skippat stadsgirot och shoppat istället, hade vi nog prickat in fullpoängare.