fredag 5 december 2014

Pilates-treat

Igår passade det perfekt för mig att slinka in på pilatespasset som går mellan 20.10 och 21.10. Det var ett tag sedan det stämde bra med mina tider för att kunna gå på just pilates, så jag hade nästan, men bara nästan, glömt hur härligt OCH superjobbigt det är.

Instruktör på pilatespasset är förtjusande Nadia som guidar passet på extremt pedagogiskt sätt med stort lugn och honungslen röst. Man inleder mycket stilla och rofullt med att finna sig själv och sin balans på bollen. I lagom takt söker man sig in i den ena övningen efter den andra. Till en början vaggas man in i ett lugnt och behagligt tillstånd där både kropp och själ varvar ner och slappnar av. Så småningom; plötsligt blir man medveten om hur väldigt mycket det känns på precis rätt ställe. Alla kroppens upprätthållande och stabiliserande hållningsmuskler får sig en rejäl omgång och mot slutet fintar Nadia in några riktiga maxövningar. OM man vill. Jag hann tänka att det här passet måste vara en perfekt grundstomme för alla! Om man tränar pilates regelbundet måste man nog blir riktigt, riktigt stark.

Effekten efteråt är märkligt nog att jag både känner mig meditativt avslappnad, uppmjukad i kroppen och riktigt ordentligt genomtränad i kroppens kärna. Helt underbart!

PS; själva instruktören i sig är värd besöket i sig. Att sedan passet är underbart är ju bara en bouns.