söndag 14 september 2014

Valdag

Det finns två saker man MÅSTE göra. Man måste välja och man måste dö!
Det säger i alla fall en av de klokaste jag känner.

Idag MÅSTE man välja. I valet. Det är viktigt! Extra viktigt i år då rädslan för det okända verkar har tagit över både vett och sans hos många. Välja för att välja bort och välja för att välja till alltså.

I övrigt så blir det många val nu för tiden. Det händer så oerhört mycket hela tiden; massor av fantastiskt roliga saker, vilket gör valen desto svårare. Jag inser att det nog kommer vara så här ett bra tag framöver och val blir viktigt. För hur kul är det, att som förra helgen, försöka klona sig i tre för att hinna med alla punkter helgens lista? Fotbollsmatch, kiosk-pass, födelsekalas, kör-konsert, renovering, middagsbjudning, egen träning och helst lite sömn däremellan. Nä. Det går inte! Det är som att älska alla ingredienserna jättemycket men inte alls gilla soppan som sen blir resultatet när man kastar i alla fina saker i en och samma gryta.

Att välja innebär förvisso att faktiskt säga nej till vissa saker, hur kul och lockande de än verkar. Men det innebär samtidigt att man med närvaro kan glädjas åt det man väljer.

Idag var / är det mycket skoj i utbudet. Jag valde att åka till spåret och delta i brorsans motionslopp "Knivstas tjurrus". Det blev bra.

Vi samlades vid spåret vid tio, ett femtiotal löpare i alla klasser. Genomförandet var gratis och formopp if stod för arrangemang inklusive flera dagars jobb med att preppa banan och märka ut, samt utmärkta funktionärsinsatser längs banan.







V startade på elljusspårets innervarv, sen baklänges halvvägs längs spåret, genom skogen, över lilla ån, genom skogen, genom halvdjupa ån, ut på Boängsvägen och rakt ut i Trunsta träsk, genom den tätaste vass med gyttja jag nånsin sett, ut i träsket, genom den djupa ån med några snabba simtag, genom kohagen, in i skogen, ut på spåret och innervarvet in i mål! Pjuh! 5 km ren glädje. Och solen sken på oss från en helt klar himmel.

Nöjd med mitt val i dag undrar jag ändå exakt hur underbart mina cykelvänner har det på sin fina mtb-runda med grill idag. Den jag valde bort....