söndag 21 juli 2013

Whyred*

När man cyklar behöver man ett par bra glasögon. 
Insekter i ögonen är nämligen inte att föredra, framförallt
inte i hög fart på steniga stigar. 

Vad bör man tänka på när man väljer cykelglasögon? 
Jag hittade en bra guide på nätet. Själv kör jag med röda. 
Det gör att skuggiga partier inte blir mörka utan istället
 lyfts svackor och gropar fram på ett bra sätt. 
Dessutom ser allt i min omgivning mer färgstarkt
och glatt ut - som ett lyckopiller, de där glasögonen. 

Jag har valt ett par där man kan byta lins, så att jag om jag vill kan 
välja helt klara glas eller mörka. Tre glasögon i ett par, då. 


*Whyred är annars ett designermärke från Sverige. 
Jag älskar hur namnet kom upp, nämligen så här;

The story behind the brand's name comes from Roland Hjort, one of the designers of Whyred. 
His grandfather, Sven X:et Erixon, a Swedish artist was asked what his favorite color is. 
Perplexed he said red with no reason behind it. The interviewer then asked,
"Why red?" Sven retorted, "well, blue then." The grandson, Roland, 
picked up on this banter to name his brand many years later.