söndag 21 juli 2013

Lördag+

Idag är dagen då jag kokade saft, 
plockade bär och fick en alldeles
ny halvmorbror. 

Javisst, dagen inleddes visst med att en 
gube från Västerås ringde upp min 
Mamma och presenterade sig som hennes
halvbror. Spännande, väl? Min mormor
var helt enkelt en riktig frögurka. 
Av oanade mått, bokstavligt talat. 

Körsbärsträdet som var så oändligt
vackert i våras med massor av blommor
är nu fullt av röda bär. 


Några veckor sedan - fantastisk körsbärsblom. 


Idag - rött!


Hela hinken full. 


Rensat. 

SYLT
1 kg körsbär
5 dl syltsocker

1. Skölj och kärna ur körsbären. 
2. Blanda ingredienserna i en kastrull, koka upp och låt koka 3 min. 
3. Ta kastrullen från spisen och skumma av väl.
4. Ställ upp väl rengjorda burkar. Fyll dem ända upp till kanten. 
Förslut och förvara dem svalt. 


En tur till skogen fick vi med; till fläktanstugan, 
som är en ny upptäckt för mig. 


Vansinningt vackert.


Med hade vi nykokad rabarbersaft, nybakade bullar och kaffe. Mysigt!


Blåbären är här nu. Nyttiga som bara den. Plocka och njut!


Idag var en dag då all, precis allt, plötsligt kändes så ljust, fint och hoppfullt. 
En känsla jag gärna har mer och oftare. Undrar om det är själva 
semestern som skapar utrymme till tankar och handlingar
som i sin tur leder till lyckokänslor? Hur kan man i så fall komma
till det läget oftare och mer regelbundet? Hur skapar man 
små-semestrar i vardagen? Tid till reflektion och rekreation. 
Tål att tänkas på......