måndag 1 juli 2013

Lös och ledig

Det som händer, för oss, när det är semester, 
är att tiden liksom flyter. Inga tider att passa, 
inga måsten, ingeting. 


Niki sa nåt om att om man bara gör en sak
varje dag, så har man på tio dagar ändå fått tio
saker gjorda. Det låter ju bra, eller hur? Detta är
hämtat direkt från hans filosofi kring träning, kost
och hälsa; det måste få ta tid. Men om man gör 
en sak rätt varje dag, kommer man på tio dagar gjort
tio saker rätt och är med andra ord på väg i helt
rätt riktning med kost, hälsa, vikt eller vad målet
nu kan vara. Lite så jobbar vi denna sommar. 


Efter att jag gjort en sak som legat över mig i nästan
ett år, drog vi till Uppsala och Ulva kvarn, för att 
spana in jordgubbsfälten. När jag var liten, älskade
jag självplock, så det var så roligt att se barnen förtjusning
över de enorma fälten av plantor som fullkomligt 
dignade av solvarma, klarröda, söta, stora gubbar. 







I vanlig ordning gör vi inget med måtta, och checkade därför
ut med fyra stora lass, så nu blir det till att göra sylt. 
Men tänk vilken glädje när vi i vinter gör pannkakor, 
och tar fram sylten med minnen från enfin och varm 
julidag i strålande sol. Just sådan näring både
kropp och själ behöver under de mörka månaderna. 


Barn måste bada, så är det bara. Varje dag, flera gånger. 
Därför åkte vi ut till fjällnora. Himlar var fint det var där!
Jag har bara varit där om vintern annars. 
Nä, jag tycker sommaren är alldeles underbar; perfekt så här. 
Bara vara; har jag nämnt det förr?