torsdag 10 april 2014

Det blir inte jobbigare - bara annorlunda.

Att vara medveten om sin kost och sina val är en pågående, ständigt förändrande process. Jag tycker själv att jag varit i denna process i många år nu. På många sätt är det ett ständigt växande -  vidare in i nya, fördjupade kunskaper om vad som är bra näring för mig och min familj.

Varje vecka träffar jag kunder och klienter som gärna vill må bättre och få en bättre kroppsform. Vi pratar mycket om vart de är i sin utveckling och vilka förändringar de är beredda att göra i positiv riktning. En vanlig kommentar är "men det blir så jobbigt; då måste jag ju planera och köpa in andra saker."

Jag tänker så här; är det jobbigare att köpa ett pakt mandelmjöl istället för ett paket vetemjöl? Är det jobbigare att köpa ekologiska grönsaker istället för vanliga. Är det jobbigare att köpa nötter i stället för godis eller kaka?

Att byta kosthållning till det bättre är en pågående process. Man måste inte maxa från början. Man kan börja smått. Man kan börja med några saker. Om man vill!

Jag skulle idag kunna gå tillbaka till min kost för ett år sedan (men jag vill inte). Samtidigt vore det helt otänkbart att gå tillbaka till hur jag åt för tio år sedan. Ju längre man kommer med sina nya vanor, desto mer avlägsna blir de gamla.

Personligen tycker jag att hälsan på insidan känns mer motiverande än den på utsidan. Men det är klart att det är roligt när även utsidan visar tecken på att må bra på riktigt.